Blåhammaren, Sylarna och Storulvån, 2002

Det här är resedagboken från Fredriks och Annas fjälltur 2002.

Anna har skrivit den röda texten.
Och Fredrik har skrivit den gröna.

Torsdagen den 22 augusti

Nu har vi klivit på tåget mot Storlien, till slut. Försöket att byta ut biljetterna mot några med lite andra destinationer misslyckades. Förköpsbiljetter kan inte skrivas ut så sent, så de går inte att mixtra med. Vi hittade kupén och slängde in väskorna i underslafarna, där vi ska sova.

Bion visar ”Grabben i graven bredvid” och Fredrik försöker köpa biljetter. Det verkar gå bra.

Har just köpt biljetterna, det gick bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi är snart framme. Upptäckte just att det ligger en ryggsäck kvar högst upp i kupén. Så vitt vi vet, har de tre tjejerna som bodde i vår kupé i natt klivit av i Undersåker respektive Åre.

Nu kom det in en kille som tydligen bott här inatt utan att vi märkt det. Det var hans ryggsäck, och han ska till ”The Jamtland Triangle”. Vi ska tydligen gå i motsatt riktning och lite kortare. Han
verkar väl förberedd med Birkenstocksandaler och ett paket plåster instoppat bakom säckens höftbälte.

Fredagen den 23 augusti

14:40, Blåhammaren

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi har ätit fruktsoppa med bröd, smör, ost och saltgurka! Sedan kom det en helikopter med en stor matkasse under (1-2 kubikmeter). Strax skall vi gå iväg.

Fruktsoppan var god, men jag tror att det var ättiksgurka.

19:30, mellan Blåhammaren och Sylarna

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi har slagit läger. Efter ett uppfriskande, men faktiskt inte så kallt bad, tar vi en whisky i väntan på att maten ska blöta upp sig.

Vi gick upp på Blåhammarkläppen, 1163,2 meter över havet. Själva toppen var inte så mycket att ha, men stupet bortanför var värt besväret.

Dagens etapp var drygt 16 km. Kändes lagom. Det är 15 kvar till Sylarna, dit vi tänkte gå imorgon.

Vädret har varit fantastiskt, nästan för varmt. Vi blev ordentligt svettiga i början, men då gick det också mycket uppför.

Väldigt bra imorse, när vi kom till stationen. Vi hade inte beställt taxi. Taxibussen var full, men chaffisen ringde dit en annan bil. Bra, bra. Sen valde vi en lite udda väg genom skogen, men det visade sig vara bra. Det var förmodligen en genväg. Middag: höns med curry och ris med extra curry och peppar. Gott!

Lördagen den 24 augusti

11:00, mellan Blåhammaren och Sylarna, nära Enkälen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter en god grötfrukost med örtte, diskade och packade vi. Sen lämnade vi det fina tältstället och gick till leden. Efter bara en liten stund behövde jag tejpa min lilla lilltå.

Nu har vi stannat för att fika. Det blir cappuccino och digestivekex med ekologiskt smör.

Igår hittade vi en svamp. Den växte på fattig mark med gräs och låga ris (kråkbär, blåbär och lingon). Det var strax efter Blåhammaren, när vi skulle ansluta till leden efter toppturen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På Blåhammarkläppen fanns tusentals lämnade lämmelbohålor. Det såg lite ledsamt ut. Ganska många döda lämlar har vi också sett. Och sådär 5-6 renar på ganska nära håll. Renarna såg glada ut, till skillnad från renarna i Alaska.

16:00 Sylarna (den lilla stugan)

Vi stannade till slut för lunch. Alla bra ställen var upptagna, så vi fick gå vidare. Det blev mer och mer motvind, och dessutom uppför. Men det är fortfarande strålande sol, så det är inget att klaga på.

Ungefär två kilometer kvar till Sylstationen. Där skall vi kolla väderprognosen och ringa SJ. Kanske även boka taxi. Hoppas vädret håller i sig ett par dagar till!

Nu har Anna diskat, dags att packa ihop.

21:00, nedanför Sylarna

Det brusar. Det är vatten från glaciären på Sylarna. Vi har slagit läger för två nätter här. Imorgon verkar bli tillräckligt bra väder för att gå upp på Storsylen.

Nu gör Fredrik fruktsoppa och te. Vi har ätit tortellini med ostsmak. Det var gott, med lite extra smör och peppar.

Jag är trött och ligger och latar mig i tältet, medan Fredrik lagar mat och sånt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Förut försökte Fredrik ta kort på renar. De ville inte bli skrämda. Ungefär sju meter ifrån fick Fredrik komma. Det behövdes, för kameran är inte så bra på detaljer långt bort.

Söndagen den 25 augusti

16:45, samma plats

Det kom just ett regn, men vi hade precis ätit klart, så det gick bra.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klockan tio över nio kom vi iväg. Målet för färden var toppen av Storsylen. Vi hade med oss ett par mackor, en toppbelöning och lite godis. Jättefint väder att gå upp i. Turen upp tog två och en halv timma. Vi verkade vara de första svenskarna upp idag. Det var inga som skrivit i boken, i alla fall. Norrmän var där dock gott om.

Måndagen den 26 augusti

10:00, samma ställe

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi gick ned en lite annan väg. Det tog en stund och vi snubblade lite mot slutet.

När vi kom till tältet gjorde vi nudelsoppa med buljong och torkad rödlök. Sedan var vi trötta och somnade en stund i tältet.

Hmmm, fast när ovanstående inträffade var det ju igår! Nu har vi just ätit frukost och skall strax packa ihop. Anna har kokt blåbärsriste som smakade ungefär som vatten.

Solen skiner och det är 20 grader. Hej hopp.

När vi sovit klart, var det middagsdags. Vi lagade till kyckling med skruvmakaroner. Det smakade bra, men inget mer.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Våra kompisar renarna kom och hälsade på. Vi satt vid tältet och de traskade runt och åt. Den vita kom närmast, ungefär fem meter från oss.

21:00 vid den lilla bäcken med grodan

Igår, efter att vi ätit middag med renarna, sov vi.

Idag segade vi oss upp. När vi kommit iväg, vid tolv, gick vi till Sylarnas fjällstation och ringde till taxi. Sedan traskade vi vidare, efter att ha läst en del i gästböckerna och fikat.

Vi åt lunch vid en bro. Sen gick vi en bit mot Blåhammaren för att sedan aktivt glömma att svänga vänster så att vi kom ut på en inte lika vältrafikerad stig.

Tisdagen den 27 augusti

7:45

Lite mulet väder, men inget regn. Idag skall vi gå till Storulvån och åka hem. Är inte så långt dit, så vi kan ta det ganska lugnt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den lilla bäcken med grodan har porlat fridfullt hela natten, fast det hörde inte jag.

Nu måste man sluta skriva för Anna skall ta på sig byxorna i det lilla, lilla tältet.

12:03 i sluttningen mot Storulvåns fjällstation

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nu pratar några stockholmska bakom oss. Från stationen hör man hundskall. Och så har vi mobiltelefontäckning.

12:26, samma ställe

Ligger fortfarande i sluttningen. Kråkbärsriset är jättemjukt och solen skiner. Kanske skall vi strunta i att gå ner till stationen. Man kan kanske distansjobba härifrån med mobilen. Surfa och maila och sådant. Så slipper man åka ner!

20:18, på tåget

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nu far vi hem. Det började dra ihop sig till regn, så det var nog lika bra. Även om det hade varit skönt att stanna.

Vi knallade runt på Storulvåns fjällstation ett tag. Jag köpte en bok och Fredrik duschade och bastade. Vi köpte också lite chips och en folköl att ha på tåget.

På tåget fanns det pizzasektorer för en billig penning. Smakade ok. Det är samma biofilmer som på uppresan, så det blir nog inget filmtittande.

Nu ska jag läsa!

Vi åker dessutom hem utan biljetter, då vi vimsade bort dem på tåget upp. Det gick bra, bara vi hade bokningsnumret. Puh.