Fjällvandring med treåring i Jämtland

Storulvån, Blåhammaren, Getryggen och Storulvån igen, 2008

Stens första fjällvandring på egna ben, tillsammans med föräldrar: Anna och Fredrik. Tre år gammal och mycket duktig på att gå.

Anna skriver.

Vi funderade ett tag på en stugtur med lätt packning och ena ryggen fri för att bära Sten i sele, men det kändes jobbigt att inte kunna stanna där vi ville, så vi styrde om till tält. Två vuxna med fulla ryggsäckar och en liten kille med ryggsäck med kanin i.

Sammanfattningen är att det var helt fantastiskt att fjällvandra med en treåring. Jag trodde aldrig att han skulle orka gå så bra. Det krävdes ju en del motivering från föräldrarna, men det gick! Han gick hela vägen från Blåhammarens fjällstation till Storulvåns fjällstation. Väldigt korta bitar av det på stig. Dessutom via toppen av Getryggen.

Meny

Luncher

ons: vandrande jakob (nudlar med bananchips och jordnötter)
tor: makaroner med ädelmjukost och valnötter
fre: tortellini med ostsås
lör: makaroner med pesto och soltorkade tomater
sön: tortellini med varma koppen ädelostsoppa
mån: varma koppen ost- och broccolisoppa förstärkt med couscous
tis: makaroner med korv, pannkakor

Middagar

ons: makaroner med pecorino, valnötter och basilika
tor: Blåhammarens trerätters
fre: mos med pesto och god korv
lör: makaroner med saffran, musslor och kryddor, jordgubbssoppa med marshmallows till efterrätt
sön: nudlar med kantareller, ingefära och ostronsås, chokladpuddning med vaniljsås till efterrätt
mån: Storulvåns trerätters
tis: lax eller lasagne på tåget

Många av maträtterna finns fotograferade, se nedan.

Tisdag 19 augusti

Det var svårt att få ned allt i väskorna, men efter att ha lämnat lite knäckebröd hemma gick det bättre.

Vid nattåget, utrustade med matsäck.

Åt mackor från Expresso House på tget, i egen sovkupé. Sten bestämde sig för att sova i mittenslafen. Det fanns bra ”staket”, så det gick fint. Han vaknade halv sju och kom ned till mig och sov vidare.

Onsdag 20 augusti

Frukost på tåget.

Vi fick plats i taxin till Storulvån, trots att vi inte bokat.

Kvart över nio var vi framme i Enafors. Det fanns plats åt oss i en minibuss till Storulvåns fjällstation. Där vägde vi väskorna och gav oss av. (Anna: 18 kg, Fredrik: 19 kg. Rekordtungt! Men vi har mycket god mat med oss! Stens vägde mindre än ett kg.)

Början av vandringen, med lite träd.

Sten med sporkar.

Lunchdags.

Sten äter jordnötter och blir matad med lite lunch.

Vandrande Jakob.

Sten gick själv hela första dagen. Vi gick längs Getryggens södra sida. Till lunch åt vi Vandrande Jakob. Sten lät även meddela att fjällvatten är godare än kräftor.

Anna tejpar fötter.

En död lämmel.

Videsnår är lite jobbiga om man är kort.

Makaroner, pecorino, torkade tomater, valnötter, basilika.

Tältar vid en stor sten.

Sten på bra humör, trots vädret.

Vi tältade nära en stor sten. Det var hyfsat platt och torrt, trots allt regnande. Det hade regnat nästan hela dagen. Till middag åt vi makaroner med pecorino-ost, valnötter och basilika.

Torsdag 21 augusti

Enda dagen Sten blev buren någon längre bit.

Det regnade nästan hela natten. Blåste också. Dock gjorde inte vinden så mycket, eftersom vi ställt tältet rätt i vindriktningen, med fotänden mot vinden. På morgonen fick vi spana efter uppehåll och skynda oss att slå ihop tältet. Det gick bra och snabbt. Jag gillar snabba tältihopslagningar, och uppsättningar också, för den delen.

_MG_6650

Expedition till stora stenen.

Verkade vara välbesökt av renar.

Vi insåg att om vi skulle hinna till Blåhammarens middag (vilken vi inte visste när den började), så fick vi skynda oss lite. Fredrik bar Sten på axlarna, ovanpå ryggsäcken. Det gick väldigt fort, och jag hängde nästan inte med.

Makaroner med ädelmjukost (orkade inte plocka fram valnötterna men det var gott ändå).

Lunch.

Det regnade en hel del. Vi åt lunch (makaroner med mjukädelost på tub) vid en stor sten (lä och regnskydd).

Liten fjällvandrare på led.

Knatade vidare i dimma och visste inte hur långt det var kvar, när vi plötsligt skymtade ett hus. Det försvann igen i dimman, men efter ytterligare några minuter snubblade vi på det. Konstig känsla.

Gick in och drack saft på Blåhammarens fjällstation och bokade in oss två nätter i tvåbäddsrum. Väderprognosen var inget vidare. Kallt, blött och blåsigt. Vi bastade.

God middag på Blåhammarens fjällstation.

Sten fotograferar sin mat.

Buffébord.

Vi åt god middag, trerätters. Men Sten var lite trött. Vi somnade alla gott efteråt.

Fredag 22 augusti

Vaknade i dimma. Vi väntade tills frukostrusningen var slut i självhushållningsköket och kokade vår goda gröt. Sen ugglade vi lite och inväntade ok väder för topptur. Sten gick hela vägen till Blåhammarkläppens topp själv. Det gick åt en del av ”mormors benmedicin för trötta ben” som hon skickat med i en påse med hjärtan på.

Blåhammarens fjällstation.

På väg upp mot Blåhammarkläppen.

Mormors bengodis hjälpte bra.

Bär med en sten till toppröset.

Bakom toppröset.

Toppfoto.

Fredrik, Sten och kaninen ser på utsikten.

Kollar in lite renar.

Tortellini med ostsås.

Sen traskade vi norrut nedåt sluttningen tills vi hittade en tillräckligt stilla plats för lunch, vilken utgjordes av tortellini med ostsås. Lunchen avslutades med kex med nutella och dryck (choklad/te/kaffe).

Helikopter med mattransport.

Helikoptern lyfter efter att ha lämnat mat.

När vi var på väg tillbaks kom helikoptern med mat. Det är mycket imponerande.

Pestomos med korv, valnötter och torkade tomater. Portvin.

Efter lite lek bastade vi och lagade sedan mat. Det blev potatismos med pesto, torkad stark korv och torkade tomater. Valnötter till de som ville. Och portvin till. En mycket god måltid. Pesto är en mycket bra smaksättare att ha med sig.

Sen var det te och så läggdags. Hittade en fin fotobok som dög som godnattsaga.

Vi vuxna var vakna lite längre och delade på en god öl.

Lördag 23 augusti

Sten fotograferar.

Spångexperten.

Vaknade lite tidigare eftersom det var sol och ljust – stor lycka. Vi packade ihop nästan på en gång och åt frukostmackor utanför fjällstationen. Sen gick vi en bit längs leden innan vi vek av norrut för att ta sikte mot Getryggen. Vi gick och gick och tittade mot U:et som finns mellan Getryggen och Tväråklumparna. Sten trodde att vi snart skulle vara framme där.

U:et. Tväråklumparna till vänster, Getryggen till höger.

Söt kille har varit och diskat.

Fångar röken.

Makaroner med pesto, valnötter, pecorino och soltorkade tomater.

Lunchade i en fin sluttning. Sten vågade gå ensam ner till en bäck och diska sin mugg. Man såg en liten blå figur försvinna iväg. Fint.

Vi gick vidare tills vi var på östra sluttningen av Blåhammarfjället. Hittade en helt platt tältplats med väldigt vacker utsikt över både Helags och Sylarna. Fredrik och Sten tog en promenad upp på närmsta topp.

Sten = ren

Middag.

Makaroner med saffran och musslor.

Tältplats med Sylarna i bakgrunden.

Tältplats från andra hållet, med U:et i bakgrunden.

Jordgubbssoppa med marshmallows.

Mysig utsikt.

Sten och kaninen på en topp.

Åt god middag: pasta med saffran och musslor. Till efterrätt blev det jordgubbssoppa med marshmallows.

Somnade vid nio efter att ha spelat lite nallespel, ett kortspel som visade sig vara en bra inomhussysselsättning.

Sten gick hela dagen, minst 6 km.

Söndag 24 augusti

Vaknade med ett ryck tidigt på morgonen av att något skakade i tältet. Fredrik hade känt mer än skak; en ren hade trampat honom på foten, genom tältet. Vi fick hrrm:a bort den och tala om för den att det var vårt tält. Somnade om.

Grötfrukost med renar i bakgrunden.

Vädrar tältbotten.

Tog en seg morgon i solen. Inte ett moln på himlen. Kom väl iväg vid halv elva eller nåt.

En tväråklump.

Spybollar, fotograferade av Sten. Kanske från fjälluggla. Innehöll lämmel.

Gick mot U:et. Åt lunch (makaroner med ädelostsoppa) längst ned i dalen mellan Blåhammarfjället och Getryggen, där vi anslöt till en stig.

Sen bar det uppför. Sten knatade på och rätt vad det var så var vi uppe. Gick lite ned på andra sidan i dalen och letade tältplats. Hittade en som dög och slog upp tältet. Sten hjälpte till med sovsäckar och så som vanligt.

Vacker dal mellan Tväråklumparna och Getryggen, Ånnsjön och förmodligen Åreskutan i bakgrunden.

Ogästvänlig Tväråklump.

Nudlar med kantareller, färsk ingefära och ostronsås.

Chokladpudding och vaniljsås på kylning i fjällbäck.

Åt middag, nudlar med kantareller, ingefära och ostronsås. Efterrätt: chokladpudding med vaniljsås. Man kan verkligen fråga sig varför vi inte haft med chokladpudding på tidigare fjällvandringar. Det var utsökt!

Solen såg ut att aldrig vilja gå ned. Den snek mot bergskanten och var framme flera timmar längre än vi trott.

Vi var dock tvungna att ha tältet med bredsidan mot vinden, och det är ingen höjdare ur komfortsynpunkt. Det skakar och låter.

Måndag 25 augusti

På morgonen blåste det som sjutton. Kallt var det också. Moln pressades över Getryggen och dansade över vår dal. Vi satt ihopkrupna i absiden och funderade.

Det fanns två alternativ till Storulvåns fjällstation: öster om Getryggens toppar i en liten svacka, en lite längre och tråkigare tur, eller rakt upp till Getryggens topp och ned på andra sidan, en rätt svår klättring för an treåring. De galna föräldrarna valde ändå det andra alternativet.

I början var det svårt, och sen blev det svårare. Vi fick stanna efter ett tag och göra lunch: ost- och broccolisoppa förstärkt med couscous. Bäckarna var slut, men vi hade vatten med oss.

Sten halvvägs upp på Getryggens norrsluttning.

Fredrik med ungefär rätt vinkel på kameran, faktiskt. Getryggens karga norrsluttning.

Fredrik började tveka, så han lämnade oss för att klättra upp och hitta en brä väg att ta sig upp via. Upp till kammen och ned igen tog honom en kvart. Det kändes överkomligt, så vi fortsatte. Jag tyckte dessutom att det verkade svårare att gå utför.

Det tog kanske en timma för oss tre med alla chokladpauser. Utsikten var magnifik. Inga moln. 1382 meter över havet. Sylarna, Helags, Skarsfjällen, Härjångsfjällen, Bunnerfjällen, Blåhammarkläppen, Snasahögarna …

Getryggens toppbok hade blivit dyblöt och gick sönder bara man tittade på den. Försökte skriva ändå, med medhavd blyertspenna.

Toppboken var tyvärr dyblöt. Vi ringde till Storulvåns fjällstation och meddelade detta. De ville inte ha ned den innan det kommit upp en ny. Försökte skriva ändå, men det gick sådär.

I lä bakom toppröset på Getryggen.

Getryggens topp.

Toppen!

Tog lite toppfoton, åt sesamkakor och drack upp vattnet. Sen gick vi nedför. Det var en lagom sluttning och Sten sprang nästan hela vägen: två timmar, tre kilometer, 650 höjdmeter.

Getryggens södersluttning var mer lättgådd.

Dricker vatten ur fjällbäck.

När vi kom fram kollade vi om vi kunde få ett dubbelrum istället för att sova i gamla stationen. Det fick vi, och så åt vi glass.

Fredrik och Sten bastade. Jag duschade. Sen tog vi på oss det renaste vi hade och gick till middagen. Smaskiga tre rätter senare gick vi och lade oss. Eller, vi vuxna satt uppe och läste en stund.

Tisdag 26 augusti

Det regnade. Vi vaknade i sköna sängar, obekymrade och utan planer för dagen.

Packade, städade (fast det visst ingick i priset) och lagade frukost. Den var god som vanligt, fast innehöll idag dessutom färsk mjölk.

Hängbron över Handölan.

Segade oss ut i regnet. Gick till hängbron över Handölan och tillbaks (1,5 km enkel väg).

Åt lunch (makaroner och korv, pannkakor).

Sen gick Sten och jag till lekrummet ett tag. De hade ett bollhav och lite annat. Lite småjobbigt, men barnen där tyckte att det var kul. Fredrik letade upp en fåtölj och satt och läste ett tag.

Sen fikade vi lite innan en buss hämtade oss och flera andra som skulle till tåget. Sten somnade på bussen, men gick att väcka när vi kommit fram.

På tåget åt vi lax eller lasagne, drack lite vin och gick sedan och lade oss (efter lite nallespel). Öronproppar i!

Jag frågade Sten vad han tyckte var roligast med hela resan, och det var att sova i tält.