Härjedalsfjällen 2001

I augusti 2001 fjällvandrade Fredrik och Anna för första gången tillsammans. Björnidet ligger i norra härjedalsfjällen.

På grund av konstiga SJ-regler, så blev det billigare att resa i sovvagn med två bäddar än i vanlig, hederlig liggvagn.

Fredrik fotograferade så det stod härliga till. Det var närbilder på arga lämlar och vackra vyer. Dock var det något fel på filmen eller på personen som laddat kameran, för det blev inga bilder alls.

Anna skrev dagbok.

2001-08-21, Tåg mot Östersund

Läggdags. Vi tror att vi fått med oss allt vi behöver. Imorgon kommer vi att vakna i Östersund. Ibland plingar det av järnvägsövergångar utanför.

Fredrik hade köpt en liten flaska vin som vi delade på till salta kex och tärningsspel. Sedan funkade inte toalettspolningen och det strilade bara ur duschen. Vi fick trycka på den roliga ”samtal med tågpersonal”-knappen. Konduktören kom och gav oss nyckelkort till duschen i vagnen bakom. Bra dusch!

När vi duschat klart stod en trist örebroare och gjorde anspråk på en av våra sängar. Det visade sig att han klivit på tåget en dag för tidigt och konduktören tyckte att han kunde kliva av i Västerås en timma senare och åka tillbaks. Sen sade han att han skulle fixa nåt åt örebroaren, och vi stängde dörren.

Sovvagn är rätt lyxigt. Handdukar och lakan och sånt. Ensamma. Men tåget bankar och skakar en del ibland.

Sova!

2001-08-22, Östersund och Björnidet

Lång dag. Vaknade på tåget i ottan. I Östersund behövde man tjock tröja på morgonen, men lite senare värmde solen oss. Vi åt frukost på stationen efter att ha konstaterat att Hotell Östersunds frukost var lite väl dyr (95 kr).

Sedan traskade vi runt lite på stan och kollade i affärer och åt lunch på ett wok-hak. Vi lånade böcker på biblioteket och Fredrik fick reda på att han hade en skuld på 5 kr sedan 1995.

14:20 gick tåget, och då hade vi provianterat på Domus. I Svenstavik bytte vi buss och till slut var vi i Ljungdalen.

Vi gick uppför berget, efter en rödmärkt bana. Den var lite halvsvår att förlja, men det gick bra. Efter ungefär två timmar var vi framme. Vi eldade lite i kaminen och åt kvällsmat. Det sägs bli lika bra väder imorgon. Spännande!

Dagens djur: tjäder och renar från bussen, död lämmel vid vägkanten

2001-08-23, Björnidet, Viksjövålen och Silverfallet

Det var nästan molnfritt. Vi vaknade lite segt till liv och öppnade fönstret, eftersom det var varmt.

Filfrukost och matsäcksmackor. Fredrik kokade kaffe. Sen gick vi iväg. Sölade iväg genom skog och på fjäll Tog det hur lugnt som helst och låg i kråkriset och tittade på Helagsfjället och pratade. Åt kexchoklad på toppen av Viksjövålen. Sen gick vi ned till en bro över Öjönån och åt lunchmackor och badade fötterna. Kallt som attan. Ingen badtemperatur alls.

Vi blev kvar en ganska bra stund, eftersom vi började tälja skedar och grenkrokar. Det var varmt och skönt.

Sen gick vi tillbaks till stugan och ritade med kol och åt lite förematengodis. Middagen blev penne rigate och köttfärssås. Fredrik flamberade havregrynsgodis till efterrätt.

Läste lite i soffan. Helt slö och lugn dag, knappt någon ansträngning alls. Så blir det när man inte har någon packning. Får se vad det blir imorgon. Ärtsoppa och pannkakor vet jag.

Dagens djur: vitryggig hackspett, bergfink, ren, humlor.

2001-08-24, Björnidet och Grönfjället

Något slö morgon, men det är ju semester. Grönfjället var dagens mål. Vi kokade makaroner och stekte bacon till lunchlådan. Vi traskade iväg och gick genom lite skogar och över en vall. Sen upp på fjället. Det var lite svårt att lista ut vilken som var den högsta toppen, men till slut kom vi upp och kunde äta toppchoklad och dricka kaffe. Sen gick vi ned till Silverfallet i Öjönån och lunchade. Det blev ännu ett par gafflar täljda.

Sen gick vi hem och läste, åt ärtsoppa med punsch och sedan pannkakor med nykokt blåbärssylt och hjortronsylt. Det var gott om blåbär på Grönfjällssluttningen.

Dagens djur: något litet och pep och sprang och gömde sig, skrockande dalripa, brun, gåslik fågel, ren på nära håll, blöt och smutsig hund, fler fåglar, bland annat lavskrika.

2001-08-25, Björnidet

Slödag. Har inte ens snört på kängorna. Vi har ätit och fikat och läst böcker.

Lavskrikorna flög nära och var inte speciellt rädda. Det lufsade förbi en ren precis utanför verandan. Den verkade inte bry sig så mycket om oss, men var nog på väg någonstans.

Jag täljde en krok till utomhussopborsten. Den sprack lite när Fredrik spikade upp den, men det blev ganska bra ändå.

Dagens djur: ren, lavskrikor, människa.

2001-08-26, Helagsstugorna

Efter att ha packat kläder och mat och städat efter oss, lämnade vi Björnidet och traskade iväg. Det var växlande väder. Vi såg flera lämmlar, döda som levande. Många jägare var också ute. Det har tydligen varit lämmelår i år. Hela stigen var täckt av lämelbajs.

På eftermiddagen kom en skur. Efter nästan 20 km kom vi till Helagsstugorna. Vi fick ett rum för oss själva. Åt mos, köttbullar och gräddsås. Gott. Sen var det bastu och dusch. Det kändes som att det behövdes.

Dagens djur: lämmlar, död ripa, jakthundar.

2001-08-27, Helags och Ljungdalen

Efter frukost gav vi oss av upp mot Helagsfjällets glaciär. Det var för dimmigt för att sikta på toppen. Det behövdes klättring medelst händer och fötter för att nå upp till en snöfläck. Sen blev vi lite förvirrade och undrade var glaciären höll hus. Så plötslig tittade vi uppåt när dimman lättade lite, och såg att vi stod nedanför glaciären.

Nere vid stugorna åt vi sopplunch och beslutade oss för att gå till Ljungdalen senare på eftermiddagen. Vid femtiden kom vi iväg, och vi hade avtalat med Dunsjögården om en plats att hitta nyckeln på. Det blåste väldigt, men det var medvind.

Väl framme i Ljungdalen däckade vi på vandrarhemmet.

2001-08-28, Tåg

I ottan traskade vi ett hundratal meter till bussen. Jag hade ont av tryck på hälen, men det blev bättre då jag bytte till sandaler.

Det regnade i Östersund. Vi ägnade dagen åt att fika, sitta på biblioteket och läsa och att titta på ryggsäckar. I en friluftsaffär hade ryggsäckar och sovsäckar på hela övervåningen. Mycket bra att kunna jämföra olika remmar och stroppar och avsaknaden av desamma.

I kvällningen klev vi på tåget, utrustade med två små flaskor öl och lite kvällsmat.